Schulman igen...

Jag hade faktiskt lovat mig själv att inte skriva om honom igen men jag kan inte låta bli - han är som en böld i...
Jag har publicerat det här på Passagen men vill gärna dela av mig till ytterligare läsare:

Jag fick en idé efter det att Aftonbladets chefredaktör svarat mig på en insändare. Idén går ut på att alla vi vuxna och normala människor skall bojkotta tidningen under en vecka. Kan verka lite svårt att genomföra men jag tänker dra mitt strå till stacken och hoppas att många gör som jag.
Det finns ingen anledning för oss normala att köpa en tidning som blivit en plattform för en person som har till varumärke att håna, förlöjliga och idiotförklara andra människor.

Mannen det handlar om har av mindre begåvade persone fått följande hyllningar:

Alex Schulman är Sveriges sjunde mäktigaste medieperson.? (Tidningen Bon)
Alex Schulmans penna glöder av en språklig spänst.? (Kulturnytt, P1 i Sveriges Radio)
Alex Schulman är skarpkultur.? (Tidningen Odd Large)
Alex Schulman - Stureplans främste spinndoktor.? (Aftonbladet)
Alex Schulman - Yiahaaaooo!" (Daniel Nyhlén)

De som har skrivit dessa "betyg" är förmodligen personer som har klarat sig undan herr Schulmans sågningar - onyanserade påhopp på alla som han inte tycker om.
Jag har inget emot att journalister skriver om journalister men Schulmans kändisstatus har vuxit fram ur en vilja att på andras bekostnad göra sig till ett namn i Mediasverige. Alex Schulman slår sina rallarsvingar mot folk som han vet inte kommer att gå i svaromål och det gör det hela patetiskt.

Denna geniförklarade person har bland annat skrivet följande:

Lystring till alla gästande spelare från Borås på Råsunda! Glöm inte att ta av er sockiplasten innan ni sätter på er fotbollsskorna. Jag upprepar: man kan INTE spela fotboll i sockiplast. Dessa ska tas av och placeras i omklädningsrummet under matchen.

Och så här skrev han:
Hej på er, era dumma idioter.
Hör upp, ert korkade jävla pack.
Jag hade 125 på ett IQ-test.
Vad hade ni, suckers?

Jag är elit. Jag är inte bara smart. jag är nog jävligt smart. Alla ni som skriver i mail och kommentarer om att jag är "dum i huvet" - ni kan fara åt helvete!. För det är jag inte. I själva verket är jag en mastermind. Och ni är dumma i huvet.

Dessutom skrev han:

Ni kan sluta upp att kalla Robert Wells för Robert Wells. Numera vill han bli kallad "Jolly Robert". Detta är ett led i den piratifiering han genomgår just nu. Hans sommarshow går under piraternas svarta flagg. Det är pirattema på hela klabbet, javisst, serni.
Och det känns ju jävligt fräscht, Robert.
Din satans jävla helvetes sopa!

Plus detta

Det enda jag vände mig mot var dialekten i Skåne. Jag uppfattar intre orden i den och det är ett bekymmer för mig.
Det var det enda jag vill säga. Förstår ni det? Skånepack.

Så här skrev jag bland annat till Aftonbladet:
Sanningen är den att för varje mening Alex Schulman skriver i Aftonbladet. på nätet eller i papperstidningen, förlorar ni den respekt ni tidigare hade.
När jag en gång i slutet av 60-talet började som journalist fick vi lära oss att använda ordet på många sätt men aldrig till att håna, förnedra eller förlöjliga människor. Det som blivit Alex Schulmans varumärke. För sanningen är ju den att av all smörja han skriver så är det personpåhoppen som de flesta människor reagerare på. Vad hans sambo, bror eller kändisvänner gör och säger eller vad han ha på tallriken är ju bara dravel som inte ens borde publiceras.

Svaret jag fick fråm Aftonbladets chefredaktör var givetvis det vanliga svammlet om att skribenten berör många, att han har många läsare och att det skall finnas plats för lite av varje i tidningen - både skämt och allvar som han uttryckte det.
Jag påpekade i ett svar till honom att givetvis skall en tidning innehålla lite av varje men att Alex Schulman inte står för "lite skämt". Han hånar, förlöjligar och idiotförklarar människor som knappast kan eler vill försvara sig i tidiningen.
Pressetiska regler gälle inte geniförklarade idioter och vill man sänka sig till Schulmans nivå kan man konstatera att massmördare, envåldshärskare och många andra suspekte figurer också haft - eller har - 125 eller mer i IQ. Det är alltså ingen större merit och vad han använder sin intelligens till kan vi läsa i Sveriges största dagstidningen.
Bojkotta Aftonbladet i en vecka så kanske de märker att det finns normalbegåvade människor i vårt avlånga land!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback